onsdag 18. september 2013

Signalbygg

Porsgrunn Rådhus

Jeg valgte Porsgrunn Rådhus som mitt signalbygg siden dette er et bygg hvor det skjer utrolig mye. Porsgrunn er mindre by med mye kulturliv, og mye av dette skjer rundt, foran og i denne bygningen. Den årlige teaterfestivalen PiT har åpningsshowet sitt foran rådhuset, det er til stadighet konserter holdt der, samt både mat- og bruktmarkeder. I tillegg er det teatersaler inne i selve rådhuset hvor det blir fremvist forestillinger.
Og for å bemerke det tydelige, så er dette et bygg hvor en del av fremtiden til det nærmiljøet blir diskutert og bestemt.

Disse bildene ble tatt på kvelden, ettersom jeg synes bygningen er finest på kveldstid på grunn av den nydelige belysningen av bygget.

Dokumentarisk blikk
Dette bildet er tatt med vidvinkel på 24mm brennvidde, ettersom det er et stort bygg. Siden det er tatt på kvelden er det tatt med forholdsvis høy ISO, 2000, og med lenger lukkertid på 1/25 og lav blender på f2.8 slik at belysningen ble tatt opp på det jeg ser på som finest måte.
Det er tatt rett forfra med sikt over området foran for best mulig oversikt over området på en dokumentarisk måte.




Estetisk blikk
Dette bildet er også tatt med vidvinkel brennvidde på 24mm. Det er tatt med ekstra høy ISO på 6400 for en ekstra kornete effekt, noe jeg personlig synes er fint på visse bilder. Det er tatt med medium lang lukkertid på 1/60 og litt høyere blender på f4.0 for litt mer oversikt.

Jeg valgte å ta bildet slik at vidvinkelperspektivet forvrengte bygningen litt og ga mer oversikt over den mørke himmelen over bygningen, slik at bygget ser litt mindre ut, men fortsatt ganske mektig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar