mandag 30. september 2013

Det iscenesatte bilde

Thinking About Death

Til denne oppgaven valgte jeg bildet Thinking About Death av Frida Kahlo. Jeg hadde utrolig mange ideer til denne oppgaven, og mange bilder jeg vurderte, men endte til slutt opp med dette. Frida Kahlo er en av favorittkunstnerne mine, jeg har alltid vært veldig fascinert av maleriene hennes. Siden hun for det meste malte surrealistiske/merkelige bilder som det ville vært ekstremt vanskelig å få iscenesatt nogenlunde likt, valgte jeg Thinking About Death fordi det er et forholdsvis "enkelt", men samtidig veldig spesielt, maleri. Det er både fargerikt og dystert på samme tid, noe som man ofte ikke forbinder med hverandre, men som ofte går igjen i maleriene til Frida Kahlo.
Kahlo satte spørsmål ved og uttrykte mye i maleriene sine, og får titterne ofte til å tenke litt over hva som egentlig skjer i bildet, og hva som ligger bak det.


Jeg valgte å arrangere mitt bilde som Kahlo sitt, så godt som jeg kunne. Jeg hadde egentlig tenkt til å ta et selvportrett, men fant ut at jeg heller ville bruke en mannlig modell, dette for å hinte til Kahlo som en kunstner, med tanke på hennes lek med det feminine og maskuline gjennom kunsten hennes, og hennes personlige bakgrunn.



 Bildet mitt er tatt med lukkertid på 1/60, blender på f4 og ISO på 3200. (Det var litt vanskelig å lyssette, fordi jeg ikke har noe profesjonelt lysutstyr av noe slag, og lampene våre er heller ikke de beste (ikke har vi taklampe, heller).
Om jeg kunne, hadde jeg nok kjøpt inn litt bedre lys, samt litt flere effekter/rekvisitter for å gjøre bildet enda bedre, men det hadde jeg dessverre ikke mulighet til nå.)
Utsnittet, posituren og "skyggeleggingen" stammer fra originalbildet. "Døden" på dette bildet har jeg tegnet digitalt, for å sette et litt mer "moderne" preg på mitt bilde, noe bakgrunnen og det lille man ser av tatoveringen på modellens brystkasse også gir hint av.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar