tirsdag 25. mars 2014

Fagformidling i webdesign: Hobbyside

Oppgave
I denne oppgaven, oppgave 3, skulle vi lage en nettside om "min hobby" eller "mitt hjemsted".
Vi skulle presentere oss selv gjennom bilder og tekst, og skulle selv velge hvor private vi ville være.
Vi skulle tenke logisk oppbygging av nettstedet, og organisere presentasjonen på en hensiktsmessig måte.

Kriteriene for oppgaven var som følger:
  • Innholdet skulle settes inn i "div'er".
  • Nettstedet, siten, skulle inneholde minst fire sider med lenker mellom sidene.
  • Alle sidene skulle inneholde bilder/illustrasjoner.
  • Det skulle være en link fra siden til hver vår inngangsportal.
  • Alle sidene skulle merkes med navn og "Dette er en øvingsoppgave ved Høgskolen i Telemark, Digial Mediedesign", hvor teksten skulle linke til HiT sine sider om digital mediedesign.
Sidene skulle lastes opp på skolens server.


Min løsning
Jeg tok for meg to av mine hobbyer til denne oppgaven, foto og tegning.
Jeg ville holde det enkelt både designmessig og innholdsmessig.
Jeg ville også holde meg selv ganske privat, og kanskje heller litt mystisk, ved å ikke røpe for mye om meg selv personlig, men heller vise fram litt av det jeg driver med, og hva som interesserer meg.

Jeg kikket gjennom undervisningene tilgjengelige på Fronter, og satt meg inn i hvordan CSS fungerte i Dreamweaver. Etter jeg begynte å forstå hvordan det fungerte, visste jeg hvordan jeg ville at mine sider skulle se ut, og regnet på hvor mye plass jeg trengte til hva, osv.
Dette var første gang jeg jobbet med CSS, så det var litt utfordrende, men jeg tok fort tak i det og det tok ikke lang tid før jeg jobbet uten noe særlig problemer. Dette var gøy!

Jeg jobbet med diver, satt inn body, header, maincontent, footer, meny og linker.
Så fort rammeverket var på plass, begynte jeg å jobbe i Photoshop med header og linkbilder.
Jeg ville ha forskjellig farge på linkbildene når man holder musa over, så dette satt jeg inn som rollover image i Dreamweaver etter å ha laget det i Photoshop.







Jeg forandret fonten og fontstørrelsen på alle CSS-reglene, slik at alle tekst på siden ville ha lik font, for å få et mer helhetlig design på siden.
Jeg la også inn streker under linkene i menyen øverst, og over og under footeren, men jeg ser i etterkant at jeg burde ha tatt vekk strekene under linkene når jeg gjorde dette, ettersom det ble litt mye med begge deler.

Jeg valgte ut bildene jeg ville sette inn på siden, og forandret på størrelsen på disse, slik at de passet perfekt inn der jeg hadde laget bokser for de.





Ettersom jeg ikke hadde fått laget inngangsportal på samlingen, fordi jeg ikke hadde mulighet til å være med på den, måtte jeg lage dette også mens jeg jobbet med denne oppgaven.
Jeg bestemte meg for at jeg ville ha "matchende design", og laget linkbilder med rollover image til alt av linker.






Oppgave 3 - Min Hobby:



Inngangsportal:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar