tirsdag 18. mars 2014

Fagformidling i filmarbeid: Nyhetsoppslag

Jeg har valgt å ta for meg oppgave 7: TV-mediet. I denne oppgaven skulle vi velge å enten ta for oss nyhetsoppslag eller TV-innslag av en type (f.eks. barne-TV, fakta-program, såpeopera, etc.), skrive litt om et oppslag/innslag vi selv valgte, og deretter lage vår egen versjon.
Jeg valgte å ta for meg nyhetsoppslag,  og måtte deretter skrive om et nyhetsoppslag fra mitt distrikt, for så å lage mitt eget nyhetsoppslag som kunne passe til distrikssendingsformatet.

Del 1: Beskrivelse av et nyhetsoppslag fra mitt nærmiljø

Jeg valgte et oppslag fra mitt "gamle" nærmiljø siden vi skulle ta det fra NRK, så det ble fra NRK Østafjells.

NRK Østafjells
Sendt 11.03.2014
Lengde: 2 min. 22 sek. + 17 sek. introduksjon fra studio
Tema: Elever på Nøtterøy setter opp det eneste skolestykket i Norge av Les Miserables
Tittel: Les Miserables
Klipp: 1
Sekvens: 1

Oppslaget starter med et oversiktlig utsnitt av elever som synger fra Les Miserables, og zoomer inn her og der på elevene. Deretter går kameraet til høyre, mot reporter og korskoleleder Kristin Vold Nese ved Kirkens korskole Nøtterøy, og korskolelederen blir intervjuet om oppsettingen av musikalen. Kameraet går rundt på elevene i koret mens korskolelederen snakker, før hovedrolleinnehaver Øystein Fidjeland kommer bort til reporteren og svarer på noen spørsmål.
Deretter går kameraet mot den store gruppen elever igjen, elevene begynner å synge igjen, mens kameraet zoomer inn her og der på elevene, før oppslaget er ferdig og sendingen går tilbake til studio.
Oppslaget er filmet med normalprespektiv og fugleperspektiv, i utsnittene stortotal, total, halvtotal og halvnær.

Budskap: Elever setter opp Les Miserables som skolestykke, og lærer om frihet, likhet og brorskap underveis
Berørte: Elevene på Nøtterøy som er med i stykket, korskoleleder og de som skal se stykket
Konklusjon: Elever skal sette opp et spesielt og interessant stykke, som de kan lære noe av.

Nyhetsoppslag:
http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestafjells/dkte99031114/11-03-2014#t=7m56s



Del 2: Mitt eget nyhetsoppslag

Jeg valgte et lystig, nesten typisk lokalnytt-tema, nemlig været! Her i København har våren vært på vei en stund nå, så jeg valgte temaet vår. Selvfølgelig ble været vått og grått igjen kort tid etter jeg filmet alt dette, så jeg var heldig.

Jeg planla tema, klipp og intervju før jeg startet, og skrev manus for hva jeg ville legge på senere some voiceover.
Det ble til at jeg filmet mange flere klipp enn jeg planla, og deretter kunne jeg velge bedre mellom hvilke klipp jeg ville ha med i oppslaget.




Jeg har verken ordentlig stativ eller mikrofon med meg hit, dessverre, så jeg festet kameraet på GorillaPod-stativet mitt og ordna det slik at jeg kunne la det hvile på skuldra mi mens jeg holder i et av bena, samtidig som jeg kan se hva jeg filmer. Dette fungerte mye bedre enn håndholdt, men det er likevel litt skjelving, og det beklager jeg.

Mannen min stilte som assistent/reporter, etter jeg fant ut at det ikke fungerte å operere kamera og være så nære det og så samtidig intervjue folk. Så han stilte spørsmål, og tok opp lyd med iPhonen min, noe som fungerte overraskende bra. Jeg er fornøyd med lyden, bortsett fra vindkastene man kan høre her og der. Det har blåst noe vannvittig i det siste (må vel kanskje forvente det her i Danmark), men heldigvis var det ikke så ille i den inngjerdede parken der jeg filmet. Jeg må også beklage filmingen under det første intervjuet, hun hadde allerede blitt intervjuet en gang hvor mannen min holdt "mikrofonen" altfor høyt, så vi kunne ikke bruke det, og når han gjorde det igjen valgte jeg å bare tilte kameraet litt oppover, ettersom hun som ble intervjuet virket litt smånervøs. Mannen min beklager så mye, men jeg bestemte meg for å bruke klippet uansett, siden det var svært få som hadde lyst til å bli filmet den dagen, hehe.
Jeg var også dum og glemte helt å spørre personene vi intervjuet om navnene deres. Jeg informerte dem selvfølgelig om hva filmen var til osv., og fikk tillatelse til å ha de med. Men jeg måtte finne på navnene jeg brukte i oppslaget. Noe å absolutt huske til neste gang!

Klippene av parken er filmet i utsnittene stortotal og total, og klippene av intervjuene er filmet i utsnittet halvnær.
Jeg har brukt Adobe Premiere Pro til å redigere filmen, og har forkortet de fleste klippene under redigeringsprosessen. Jeg har lagt på 10.0 i Contrast som en Brightness & Contrast effekt på alle klippene.
Volumet på reallyden er justert i Premiere Pro, og jeg har i tillegg lagt på DeNoiser på reallyden, og Vocal Enhancer på lyden under intervjuene. Jeg har i tillegg lagt på reallyd fra andre klipp på intervjudelene (med fugler som kvitrer), ettersom reallyden med stemmer og opptaket av intervjuene ikke ble 100% perfekt synkronisert i Premiere Pro. Jeg synes dette fungerte bra.

Mitt nyhetsoppslag:
http://bostream1.hit.no/play.php?vid=15059

2 kommentarer:

  1. Bloggen din inneholder detaljer fra oppgaveteksten, nyhetsoppslaget og prosessen i arbeidet med ditt eget nyhetsoppslag. Jeg likte godt presentasjon av dine egen håndskrevne og skisser. Dette gir en nærhet til innholdet i blogginnlegget. Typografien er god, men en ensfarget eller rolig bakgrunn er mer leservennlig enn bakgrunnen med tydelige mønstre. Her er det satt en gjennomsiktig gråtone bak teksten. Det hjelper men fortsatt er ikke optimalt leservennlig. Informativt og beskrivende!

    SvarSlett
  2. Dette var en oversiktlig og bra formidling av hvordan du hadde jobbet med oppgaven. Jeg forsto sammenhengen i allt jeg leste, og jeg følte du tok med de viktigeste punktene. Spesielt liker jeg at du tok med bilder av hvordan du hadde planlagt skriftlig, og hvor enklet det kan være å lage en liten storyboard. Inspirerende faktisk. Jeg føler alltid det er så mye arbeid med disse storyboardene, men dette kan også jeg få til, og det vil hjelpe meg i oppgavene. Så dette skal jeg gjøre på eksamen:)

    Prøver å finne noe jeg kan gi konstruktiv tilbakemelding på, som i noe som kunne vært gjort annereldes, men dette er nettop slik jeg ville gjort det selv:)

    Bra formidlet!:)

    SvarSlett