lørdag 19. oktober 2013

Det manipulerte bilde

Walking the dog x 3

Jeg hadde ufattelig mange ideer til denne oppgaven, men valget falt på noe enkelt. Jeg ville personlig ikke lage noe veldig surrealistisk, og de fleste "sprø" ideene jeg hadde, hadde jeg ikke ressurser (av ulike slag) til å lage akkurat nå.
I tillegg ville jeg gjerne ha med litt høststemning i bildet mitt, siden høsten er min favorittårstid.
Jeg har lenge tenkt på ideen jeg valgte, men var usikker på hvordan jeg ville utføre den. Jeg bestemte meg for å bruke ganske dagligdagse motiver (bokstavelig talt dagligdags faktisk, siden motivene ble mannen og hunden min på tur, noe vi gjør flere ganger om dagen)!
Jeg ville bruke dette fordi jeg synes det blir ekstra morsomt når jeg bruker noe så "vanlig", og lager et bilde som ser ganske normalt ut, men som samtidig blir surrealistisk på grunn av manipuleringen. Jeg ville at bildet skulle se så ekte ut som mulig, samtidig som motivene som er manipulert sammen blir til noe surrealistisk.




Jeg valgte nettopp dette stedet for å ta bildet på grunn av veien, og trærne ved siden av veien. De er ikke helt symmetrisk satt opp, men de gir uansett en følelse av retning innover i bildet. Jeg valgte disse plasseringene for at motivene (personen og hunden x 3) skal være det man legger merke til, uten at de trenger å være en stort kontrast til resten av bildet eller ta opp mye plass.
Veien fører deg innover i bildet, og retter fokuset spesielt på motivet i midten av bildet.
Ved å sette de andre motivene i siden av veien, satt jeg de også i det gylne snitt på hver sin side.
For å manipulere dette bildet, la jeg tre bilder i lag oppå hverandre, og markerte områdene jeg ville viske ut med eraser tool, for at bildet/bildene under skulle komme fram. Det underste/bakerste bildet er helt, mens på de to andre visket jeg ut alt bortsett fra personen og hunden.
Deretter la jeg lagene sammen til et bilde, ved å utføre flatten image, før jeg begynte å redigere farger osv.
Jeg brukte masker til å redigere lys, farger, kontraster og filter. Jeg la på et varmefilter, siden jeg føler dette passer bra til høstbilder. Deretter justerte jeg på fargene slik at magentafargen kom litt bedre frem i bildet, og jeg valgte å få frem svartfargen litt bedre i selective color.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar